Упродовж 21-22 серпня 2020 року викладачі та студенти-другокурсники спеціальності 053 Психологія “Дитяча психологія та психологічна практика” кафедри професійної освіти та інноваційних технологій взяли участь в он-лайн тренінгу STAT-скринінговий метод ранньої діагностики аутизму (18-36 міс) проф. Роберта Нікеля (Oregon Health & Science University, США).
Організатором тренінгу став Центр когнітивної психології та психотерапії університету з ініціативи його керівника, Надії Когутяк, доцентів кафедри Юрія Сидорика та Володимира Мицька – членів проектної групи освітньої програми “Дитяча психологія та психологічна практика”.
Зауважимо, що STAT є емпірично обґрунтованим, інтерактивним скринінговим інструментом для ранньої діагностики аутизму, який був розроблений для використання з дітьми від 18 до 36 місяців. Він складається з 12 пунктів, які охоплюють гру, моторне наслідування та комунікацію й взаємодію. Пункти, які включено до інструменту, обрані на основі досліджених відмінностей між дітьми з аутизмом та дітьми з нейротиповим розвитком. Для проведення STAT потрібно приблизно 20 хвилин.
STAT розроблено з метою визначення ризику дитини отримати діагноз аутизму, а не для встановлення діагнозу. Дитину, яка за підрахунками результатів знаходиться «у групі ризику», потрібно скерувати на подальше діагностичне обстеження. Але саме рання діагностика допомагає не втратити дорогоцінний час для скерування більш сприятливого розвитку дитини, що проявляє ознаки аутизму.
STAT розроблено для використання широким спектром фахівців, які працюють з дітьми раннього віку, наприклад, фахівцями раннього втручання, персоналом, який працює з дітьми від 1 до 3 років, вихователями дитячих садочків, психологами, логопедами та фахівцями у галузі охорони здоров’я. Інструмент розроблений для використання у різних закладах.