2017 р.

ЛЕКЦІЯ 1: ПРОФЕСОР ВОЛОДИМИР ЛУЩАК – «НЕСЕКРЕТИ ЗДОРОВОГО ДОВГОЛІТТЯ»

16 листопада 2017 року з ініціативи кафедри професійної освіти та інноваційних технологій в університеті розпочав роботу освітній проект – «Університет для всіх». Це платформа для організації циклу лекцій, просвітницької та профорієнтаційної роботи серед громадськості Івано-Франківська та області, практично орієнтованих занять, тренінгів, майстер-класів тощо з метою популяризації досягнень сучасної науки і професійних здобутків викладачів та студентів університету.

Першу відкриту лекція в рамках роботи «Університету для всіх» провів відомий український біохімік, доктор біологічних наук, професор, лауреат премій «Scopus Awards Ukraine» (2016) та «Лідер науки України 2016. Web of Science Award», завідувач кафедри біохімії та біотехнології факультету природничих наук Прикарпатського національного університету Володимир Лущак.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=7&v=KVc70ACo9Bw

ЛЕКЦІЯ 2: ДОЦЕНТ МАРІЯ БАЙЛЯК – «БІОХІМІЯ КОХАННЯ»

https://kurs.if.ua/news/na_lektsii_biohimiya_kohannya_frankivski_naukovtsi_poyasnyly_chomu_shlyah_do_sertsya_lezhyt_cherez_shlunok_61289.html

http://firtka.if.ua/blog/view/biokhimiia-kokhannia-prikarpatski-naukovtsi-viveli-formulu-vichnoyi-liubovi

20 грудня 2017 р. продовжив свою роботу «Університету для всіх» лекцією кандидата біологічних наук, доцента Марії Байляк «Біохімія кохання». Завдяки спільним зусиллями кафедр професійної освіти та інноваційних технологій (організатор освітнього проекту), біохімії та біотехнології та наукової бібліотеки слухачам «Університету для всіх» було запропоновано довідатися про те, як ставляться до кохання науковці-біологи; яку роль відіграє запах у приваблюванні протилежної статі; де зароджується любов – у серці чи мозку; які стадії має кохання і скільки часу живе любов, чи здатні тварини кохати; який коктейль хімічних речовин визначає  різні стадії кохання; що спільного між романтичним коханням та наркотичною залежністю; чи можна «вилікувати» від кохання; що таке справжнє кохання з біохімічної точки зору; що визначає моногамність та полігамність ссавців, зокрема людини та багато інших наукових цікавинок. Окрасою вечора та вдалим доповненням лекції стали мистецька композиція  у виконанні студентки Навчально-наукового інституту мистецтв, скрипальки Богдани Власенко (К.Гардель, танго «Por una Cabeza») та вірш директора Калуської гімназії ім. Дмитра Бахматюка Оксана Табачук «Фізіологія кохання», майстерно донесений до слухачів лаборантом кафедри професійної освіти та інноваційних технологій Іриною Левицькою.

ФІЗІОЛОГІЯ КОХАННЯ
Ілюзії крутих життєвих рифів
Спростовую я легко та уміло –
На кожен антиген казок і міфів
У мене є потужне антитіло.

У лабіринтах довго не блукаю,
Бо виходи знаходжу тривіальні.
Мабуть, тому уявлення не маю,
Що є психічні стани аномальні.

Тож і тепер не створюю проблеми,
Бо розумію, що таке кохання.
Це функція нервової системи –
Процеси збудження і гальмування.

А стимулами є індиферентні
В повітрі речовини – феромони,
Що діють на нейрони аферентні
І збуджують в корі сенсорні зони.

Долаючи щілини синаптичні,
Через мембрани рухових аксонів
Йдуть імпульси хімічно-електричні,
Народжені із перикаріонів.

І швидкість розвивають вище норми
Умовно-рефлекторні каруселі,
Що крутять випадкові мислеформи
В міцному емоційному коктейлі.

Підкірка продукує ендорфіни.
Гіпоталамус – центр інтегративний –
Утворює статини й ліберини.
Тоді стає гіпофіз більш активний.

АКТГ дає в умовах стресу
Наднирникові шквали гормональні.
Так до вегетативного ексцесу
Призводять механізми гуморальні.

Впливають на ефектори незвично
Надмірні дози норадреналіну –
Це автономний відділ симпатичний
Функціональні спричиняє зміни.

Зростає частота і амплітуда
Серцевих ритмів, дихальних скорочень.
Тому солодкий щем стискає груди,
І спрагою життя іскряться очі.

Виказують приховану тривогу
Замріяно-розширені зіниці.
Стираються чутливості пороги –
Зникають у реальності границі.

Тестостерон вже лібідо плекає
Через притік пульсуючої крові –
Нестримна плоть в бажанні знемагає…
Така фізіологія любові!!!

P.S.
Як прикро: доки я вникала в сутність,
Погрузнувши в аналізах детальних,
Кохання загубило самобутність
І факторів «набралося» летальних…

(Оксана Табачук, директора Калуської гімназії ім. Дмитра Бахматюка)2018-01-